PRACA ORYGINALNA
Wiedza o HIV wśród polskich licealistów: wyniki jednorazowej prelekcji
Więcej
Ukryj
1
Students’ Scientific Society of the Department of Infectious and Tropical Diseases and Hepatology, Medical University of Warsaw
2
Department of Infectious and Tropical Diseases and Hepatology, Medical University of Warsaw
3
Hospital for Infectious Diseases, Warsaw
Data nadesłania: 29-05-2025
Data ostatniej rewizji: 07-09-2025
Data akceptacji: 19-09-2025
Data publikacji online: 09-10-2025
Autor do korespondencji
Dagny Clea Krankowska
Department of Infectious and Tropical Diseases and Hepatology, Medical University of Warsaw
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Wprowadzenie: W ciągu ostatnich 10 lat wzrastała liczba nowo rozpoznanych zakażeń wirusem HIV w Polsce. Międzynarodowe dane wskazują, że edukacja szkolna w zakresie prewencji zakażeń prowadzi do poprawy stanu wiedzy, częstszego stosowania prezerwatyw i bezpieczniejszych zachowań seksualnych. Brakuje danych na ten temat z polskich szkół. Cel: Celem badania była ocena wiedzy dotyczącej HIV i AIDS wśród polskich licealistów oraz jak zmienia się ona pod wpływem jednorazowej prelekcji edukacyjnej. Materiał i metody: W badaniu wykorzystano internetowy kwestionariusz zawierający 30 pytań o HIV/AIDS, który udostępniono licealistom dwóch warszawskich szkół. Po wypełnieniu ankiety, uczniowie brali udział w prelekcji edukacyjnej. Ich wiedza była ponownie oceniana tym samym kwestionariuszem po roku od pierwszej ankiety i prelekcji. Wyliczono wyniki każdej z ankiet i zmianę w wynikach między pierwszą a drugą ankietą. Wyniki: W pierwszej części badania kwestionariusz wypełniło n=364 uczniów, w drugiej n=257 uczniów. Większość licealistów oceniła swoją wiedzę jako niewystarczającą (84.3%). Pytania, na które uzyskano najniższy procent poprawnych odpowiedzi, dotyczyły dróg przenoszenia HIV, profilaktyki przedekspozycyjnej (PrEP) i poekspozycyjnej (PEP). W drugiej części badania odnotowano poprawę w liczbie poprawnych odpowiedzi w 16/20 pytań tak/nie. Wnioski: Badanie uwidoczniło luki w wiedzy na temat HIV/AIDS wśród badanych licealistów. Informacje na temat prewencji zakażeń powinny zostać szerzej uwzględnione w programie edukacyjnym. Jednorazowa prelekcja edukacyjna może korzystnie wpłynąć na wiedzę licealistów.