PL EN
PRACA ORYGINALNA
Czy superbohater z komiksu może uchronić nas przed chorobami? - Ocena narzędzia edukacyjnego dotyczącego szczepień wśród nastolatków.
 
Więcej
Ukryj
1
Student Scientific Club of Health Managers, Medical University of Warsaw, Polska
 
2
Department of the Prevention of Environmental Hazards, Allergology and Immunology,  Medical University of Warsaw, Polska
 
Zaznaczeni autorzy mieli równy wkład w przygotowanie tego artykułu
 
 
Data nadesłania: 20-02-2025
 
 
Data ostatniej rewizji: 25-04-2025
 
 
Data akceptacji: 10-06-2025
 
 
Data publikacji online: 09-07-2025
 
 
Autor do korespondencji
Sonia Demianiuk   

Student Scientific Club of Health Managers, Medical University of Warsaw, Ul. Banach 1 a, 02-097, Warsaw, Polska
 
 
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Wprowadzenie: Z uwagi na narastające zjawisko dezinformacji medycznej, w ostatnich latach pojawiają się niekorzystne zachowania zdrowotne, takie jak wzrost liczby odmów szczepień obowiązkowych. Interwencje edukacyjne są konieczne w celu budowania świadomości społeczeństwa. Cel: Głównym celem badania było sprawdzenie postaw uczniów wobec szczepień podczas oceny komiksu pt. "Wigor Swada kontra Siewcy Nonsensów" – elektronicznego narzędzia edukacyjnego wykorzystywanego podczas lekcji – pod kątem jej skuteczności edukacyjnej i opinii uczniów. Materiał i metody: Przeprowadzono quasi-experimentalne badanie pilotażowe wśród 172 uczniów w wieku 12–16 lat ze szkół podstawowych i licealnych znajdujących się na terenie województwa mazowieckiego, uwzględniających szkoły miejskie i powiatowe, obejmujące trzy etapy: pretest, interwencję (lekcję z wykorzystaniem komiksu w formie e-booka) oraz posttest. Analizowano stosunek uczestników do szczepień, zmiany poziomu wiedzy (przed i po), zrozumiałość komiksu, jego atrakcyjność oraz ocenę atrakcyjności narzędzia. Wyniki: W oparciu o Principal Component Analysis wyodrębniono 4 grupy postaw różniące się w zakresie samooceny wiedzy oraz potrzeby dalszej edukacji na temat szczepień. Przed interwencją niski poziom wykazywało 22,7% uczestników, średni 46,5%, wysoki 30,8%. Po interwencji zaobserwowano względny przyrost średniej zdobytych punktów w części merytorycznej o 11 punktów procentowych, przy czym większy przyrost odnotowano wśród uczniów liceum (15 p.p.) niż uczniów szkół podstawowych (9 p.p.). Zidentyfikowano wspólny czynnik, określony „pozytywna ocena komiksu”. Najsilniejsze powiązania zaobserwowano dla stwierdzeń: „uważam, że więcej osób powinno przeczytać dany komiks” (r = 0,876), „komiks uzupełnił moją wiedzę o szczepieniach” (r = 0,844) oraz „to ciekawy sposób przekazywania wiedzy na temat szczepień” (r = 0,823). Słabsze, lecz nadal istotne statystycznie korelacje dotyczyły zmniejszenia obaw przed szczepieniem oraz zrozumiałości treści. Wnioski: Wyniki pilotażu wskazują na skuteczność i atrakcyjność komiksu w zakresie podniesienia poziomu wiedzy na temat szczepień. Wyodrębnione grupy postaw potwierdzają konieczność dostosowania narzędzi edukacyjnych do potrzeb grup docelowych.
eISSN:2545-1898
ISSN:0033-2100
Journals System - logo
Scroll to top